Hoe diepere ontspanning tot grotere prestaties leidt op vrijwel elk gebied in het leven

Geplaatst op Categorieën Gezondheid

Met de ontspanningstechniek van de Amerikaanse atletiekcoach Bud Winter (1909-1985) ga je beter presteren op allerlei gebied in je leven: beter slapen, meer zelfvertrouwen, betere concentratie, gezonder en sterker lichaam, groter uithoudingsvermogen etc.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Of je nou de 100 meter moet zien te winnen, een beslissende penalty moet nemen, met depressie of een ander lijden door het leven gaat, of moet gaan slapen terwijl je enorm druk bent… je bent bezig met het leveren van een topprestatie.

En in alle gevallen heb je te maken met stress en druk van buiten, met uitputting door inspanning, met hinderlijke gedachten en eventueel met onzekerheid in jezelf.

De Amerikaanse atletiekcoach Bud Winter (1909-1985) ontwikkelde een relatief eenvoudige maar effectieve ontspanningstechniek waardoor zijn pupillen zienderogen beter gingen presteren. Uiteindelijk scoorden zij 37 wereldrecords en wonnen diverse Olympische medailles.

Het geheim van deze prestaties zit in het verlagen van de spanning in alle spieren.

Het idee erachter: het inspannen van een ontspannen spier levert meer resultaat op wanneer andere spieren, die voor de prestatie niet nodig zijn of zouden kunnen tegenwerken, ontspannen blijven en dus geen energie opeisen.

OFTEWEL: LEER WEER TE ONTSPANNEN ZOALS EEN BABY !!!

En Bud Winter bewees dat het ook op vrijwel elk ander gebied in het leven verbetering brengt (beter slapen, meer zelfvertrouwen, betere concentratie, gezonder lichaam, groter uithoudingsvermogen etc.)

Lees hieronder  verder als je meer wilt weten.

 

In voorbeeld A spant iemand zich heel sterk in om tot een super prestatie te komen. Deze persoon kan zeer gemotiveerd zijn en alles op alles zetten, maar diens energiehuishouding is niet erg economisch. De effectiviteit van doelgerichte inspanning in de spieren die voor de super prestatie nodig zijn (het grijze gebied in de grafiek), is MATIG.

Doordat de spanning van die spieren in rusttoestand (de basis spiertonus) al hoog is, wordt er energie verspild en is de daad- en veerkracht relatief laag. Bovendien: een hoge spanning in spieren die niet eens nodig zijn voor de prestatie, geeft alleen maar energieverlies. Het uithoudingsvermogen van deze persoon in deze situatie is niet optimaal en diens zelfvertrouwen kan aangetast worden.

 

In voorbeeld B spant iemand zich een beetje in. Deze persoon doet het rustig aan en is werkelijk ontspannen omdat de basisspanning in de spieren laag is.

Dit rustig aan doen kan deze persoon lang volhouden. En tijdens ‘normale’ inspanning is er sprake van ontspannen activiteit. Er gaat weinig energie verloren aan de basisspanning van de voor de activiteit benodigde spieren. En de spieren die niet voor de prestatie nodig zijn, blijven ontspannen.

 

In voorbeeld C spant iemand zich sterk in om tot een super prestatie te komen, maar niet voor 100%. De effectiviteit van doelgerichte inspanning in de spieren die voor de super prestatie nodig zijn (het grijze gebied in de grafiek), is GROOT. (Vergelijk met voorbeeld A)

Doordat de spanning van die spieren in rusttoestand (de basis spiertonus) laag is, wordt er weinig energie verspild en is de daad- en veerkracht relatief hoog. Bovendien: door de lage spanning in spieren die niet eens nodig zijn voor de prestatie, wordt onnodig energieverbruik voorkomen. Het uithoudingsvermogen van deze persoon in deze situatie is optimaal en diens zelfvertrouwen krijgt een solide basis.

 

LEER NU OOK BINNEN 2 UUR TE ONTSPANNEN ALS EEN BABY ! ! !
W O R K S H O P
Eén avondworkshop is genoeg om het te leren.
Kies uit:
 – maandag 18 FEBRUARI 2019 — van 19.30 tot 21.45 uur € 15,-
–  dinsdag 19 FEBRUARI 2019 — van 19.30 tot 21.45 uur € 15,-
–  woensdag 20 FEBRUARI 2019 — van 19.30 tot 21.45 uur € 15,-
DEZE WORKSHOP IS GESCHIKT VOOR IEDEREEN:
VOOR ZOWEL LEKEN ALS VOOR PROFESSIONALS IN DE ZORG.

Meld je hier aan.

Deze ontspanningsworkshop is interessant voor jou als je:

= het moeilijk vindt om je te concentreren dingen
= vergeetachtig bent
= moeilijk in slaap kunt vallen
= niet weet hoe je moet ontspannen
= niet goed kunt organiseren of vaak taken uitstelt
= burn-out bent
= depressief bent
= angstig bent
= vaker beter wilt presteren
= vaker lekker in je vel wilt zitten
= ontspannen in slaap wilt vallen
= je beter wilt kunnen concentreren
= je meer op je gemak wilt voelen in gezelschap

Het resultaat is bij de meeste mensen onmiddellijk voelbaar!

Meld je hier aan.

VOL = VOL !

Deel dit:

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *